Ustanowienie hipoteki – co to jest?

Ustanowienie hipoteki – celu zabezpieczenia oznaczonej wierzytelności wynikającej z określonego stosunku prawnego można nieruchomość lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu obciążyć prawem, na mocy którego wierzyciel może dochodzić zaspokojenia z tego przedmiotu bez względu na to, czyją stała się własnością, i z pierwszeństwem przed wierzycielami osobistymi właściciela nieruchomości. Hipoteka może być ustanawiana na zabezpieczenie spłaty różnych zobowiązań, wynikających np. z umów pożyczek, leasingu itd. Samo oświadczenie o ustanowieniu hipoteki dla swej ważności wymaga formy aktu notarialnego. Najczęściej jednak mamy do czynienia z hipoteką ustanawianą na rzecz banku hipotecznego celem zabezpieczenia kredytu udzielonego stronie Kupującej określoną nieruchomość lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Wtedy aby odciążyć tą stronę od dodatkowych formalności oświadczenie o ustanowieniu hipoteki jest zamieszczane w finalnej umowie sprzedaży zawieranej przed notariuszem.

https://www.pannotariusz.pl/wp-content/uploads/2020/11/Umowa-zamiany-u-notariusza.jpg

Ustanowienie hipoteki w formie aktu notarialnego dokonane w biurze notarialnym Warszawa Żoliborz.

Ustanowienie hipotekidane osobowe potrzebne do sporządzenia aktu notarialnego

– wszystkie imiona
– nazwisko
– imię ojca oraz imię matki
– PESEL
– data urodzenia oraz miejscowość
– stan cywilny (panna/kawaler, zamężna/żonaty, rozwiedziona/rozwiedziony, wdowa/wdowiec)
– adres zamieszkania
– adres do doręczeń jeżeli jest inny aniżeli adres zamieszkania
– rodzaj dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu, inne), jego numer i termin ważności
– obywatelstwo

Jeżeli stroną czynności ma być firma, to również:
– nazwa firmy
– siedziba firmy
– numer KRS, NIP, REGON

Wymagane dokumenty

  1. dla osób fizycznych: dokument tożsamości
  2. dla osób prawnych: statut spółki, akt założycielski lub umowa spółki, niezbędne w umowie uchwały oraz zgody organów, jeśli przepis lub statut/akt założycielski/umowa ich wymagają
  3. podstawa nabycia – czyli jeden z wymienionych dokumentów:
    – wypis aktu notarialnego np. umowy sprzedaży, umowy darowizny, itp.
    – prawomocne Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku
    – Akt poświadczenia dziedziczenia
    – Inne
  4. zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy:
    – nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia,
    – nabycie nastąpiło w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku, jeżeli czynność została dokonana po dniu 01 stycznia 2007 roku
  5. umowa z której wynika obowiązek ustanowienia hipoteki
  6. wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową, o ile została zawarta

Wymagane dodatkowe dokumenty z rozróżnieniem przedmiotu umowy

W przypadku zawarcia umowy dotyczącej lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość (z księgą wieczystą)
  1. numer księgi wieczystej
W przypadku zawarcia umowy dotyczącej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
  1. numer księgi wieczystej (o ile została założona)
  2. aktualne zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu będącym przedmiotem czynności
W przypadku zawarcia umowy dotyczącej nieruchomości gruntowej (działki)
  1. aktualny wypis z rejestru gruntów dla wszystkich działek znajdujących się w księdze wieczystej (organ wydający – Starostwo)
  2. jeżeli przedmiotem umowy jest nieruchomość (lub jej część), która uległa podziałowi/scaleniu geodezyjnemu, a podział ten nie został ujawniony w księdze wieczystej:
    – ostateczna decyzja zatwierdzająca podział/scalenie nieruchomości
    – wykaz zmian danych ewidencyjnych
    – aktualny wypis z rejestru gruntów dla wszystkich działek wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej
  3. jeżeli nieruchomość jest zabudowana:
    – aktualny wypis z kartoteki budynków uwzględniający wszystkie budynki (organ wydający – Starostwo)

Wypisy z rejestru gruntów oraz wyrysy z mapy ewidencyjnej powinny być opatrzone klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.

Koszty

  1. Taksa notarialna ustalana indywidualnie
  2. Podatek od podatek od czynności cywilnoprawnych zostaje wyliczony zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych i wynosi 19 zł w przypadku gdy hipoteka zabezpiecza wierzytelność o wysokości nieustalonej oraz 0,1% od kwoty zabezpieczonej wierzytelności jeśli hipoteka zabezpiecza wierzytelności istniejące
  3. Opłata sądowa ustalana każdorazowo w odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego na podstawie ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
  4. Taksa notarialna za wypisy aktu wynosi 6 zł netto (7,38 zł brutto) za każdą rozpoczętą stronę

W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt poprzez formularz kontaktowy lub bezpośrednio na adres e-mail kancelaria@pannotariusz.pl

Potrzebujesz pomocy notariusza?

4.9/5 - (32 votes)
Call Now Button